Piala Thomas: Malaysia Juara Kumpulan C Tewaskan Korea Selatan


Malaysia mencapai matlamatnya untuk menjadi juara Kumpulan C selepas menewaskan Korea Selatan 3-2, pada pusingan akhir Piala Thomas peringkat kumpulan di Pusat Sukan Kunshan, Selasa.


Piala Thomas: Malaysia Juara Kumpulan C Tewaskan Korea Selatan

Pasukan Malaysia mencatat kemenangan melalui ketiga-tiga pemain perseorangan, yang menyumbangkan tiga mata manakala strategi negara untuk meraih mata awal menerusi beregu gagal.

Datuk Lee Chong Wei memulakan kutipan mata dengan menewaskan Son Wan-ho 21-18, 21-15.

Seterusnya, pasangan beregu negara Koo Kien Keat-Goh V Shem telah ditewaskan oleh gandingan Nombor 1 dunia Lee Yong-dae-Yoo Yeon-seong 16-21, 11-21.
Bagaimanapun, Iskandar Zulkarnain Zainuddin bangkit semula pada perlawanan seterusnya dengan menewaskan Lee Dong-keun 21-17, 21-15.


Pasangan Korea Selatan tidak mahu mengalah dan berjaya mengutip mata kedua mereka, sekali gus mengikat kedudukan 2-2 melalui Kim Ki Jung-Kim Sa-rang dengan menewaskan satu lagi pasangan beregu negara Tan Boon Heong-Tan Wee Kiong 21-14, 24-22.

Namun, pemain berpengalaman negara Chong Wei Feng mempamerkan semangat juang yang tinggi dalam perlawanan penentu dengan memberikan mata kemenangan, menewaskan Jeon Hyeok-jin 21-16, 21-16 dalam perseorangan ketiga.

Malaysia, yang sebelum ini menewaskan England 4-1 dan Jerman 5-0, akan bersaing di peringkat kalah mati untuk menentukan empat pasukan pilihan utama.-mstar

Filled Under: