Allardyce Sah Pengurus Baharu England


Sam Allardyce sah dilantik sebagai pengurus baharu skuad The Three Lions oleh Persatuan Bola Sepak England (FA).

Allardyce Sah Pengurus Baharu England

Pelantikan pengurus berusia 61 tahun itu ditangguhkan berikutan rundingan pampasan oleh Sunderland pada Khamis.

Namun isu itu akhirnya berjaya diselesaikan.

"Pengurus berusia 61 tahun yang dihormati itu telah menandatangani kontrak selama dua tahun dan akan mengambil alih jawatan tersebut dengan serta-merta selepas berjaya mengekalkan Sunderland dalam saingan Liga Perdana Inggeris.

"Aksi pertama Allardyce bersama England adalah perlawanan persahabatan di Stadium Wembley pada 1 September ini.

"Pilihan sebulat suara panel pemilihan tiga jawatankuasa FA yang terdiri daripada Ketua Eksekutif FA, Martin Glenn, Pengarah Teknikal Dan Ashworth dan Pemangku Pengerusi David Gill, Allardyce tiba dengan rekod pretasi terbaik bersama pasukan yang dikendalinya dan reputasi kuat sebagai pemikir idea progresif," demikian menurut kenyataan FA itu.

Allardyce mengambil alih jawatan Roy Hodgson selepas aksi hambar England pada Euro 2016 apabila pasukan itu tewas mengejut kepada Iceland pada kelompok 16 pasukan terakhir.

Beliau turut menyatakan rasa bangga kerana dilantik sebagai pengurus England memandangkan ia merupakan peranan yang sentiasa diimpikannya.

"Bagi saya ia tugas terbaik dalam bola sepak Inggeris. Saya akan melakukan apa sahaja untuk membantu dan membawa lebih banyak kejayaan kepada England," kata Allardyce.-mstar

Filled Under: