Laluan Via Ferrata Kinabalu Tertinggi Di Dunia


Laluan via ferrata tertinggi dunia dunia di Gunung Kinabalu dibuka semula dengan dilengkapi beberapa ciri keselamatan tambahan baharu selepas ditutup susulan gempa bumi pada 5 Jun tahun lalu.


Laluan Via Ferrata Kinabalu Tertinggi Di Dunia

Menurut pihak pengendali laluan itu, aspek keselamatan menjadi tumpuan utama pihaknya sebelum membuka dua laluan pada ketinggian 3,520 meter dan 3,776 meter itu.

Pengarah Pemasaran Mountain Torq, Quek I. Gek berkata, laluan "Walk the Torq" untuk pendaki amatur telah dialihkan jauh dari kawasan runtuhan akibat gempa berskala 6 Richter itu.

Beliau berkata, begitu juga untuk laluan bagi pendaki berpengalaman bagi memastikan keselamatan mereka terjamin.

Quek berkata, Mountain Torq juga menambahbaik prosedur keselamatan, termasuk mengurangkan bilangan pendaki yang perlu dikendali setiap malim iaitu daripada 10 kepada lima sahaja.

"Bagaimanapun, kami akan tetap memastikan bilangan pendaki yang perlu dipantau setiap malim tidak melebihi lapan," katanya sambil menambah pengurangan juga melibatkan laluan Low's Peak iaitu kepada lima pendaki untuk setiap malim.

Syarikat itu juga memperkenalkan sisten "aeroligne" untuk laluan Low's Peak di mana setiap pendaki perlu memasang klip dan membukanya pada jarak tertentu.

"Kami yang kelima di dunia dan pertama di Asia yang memperkenalkan sistem aeroligne ini," katanya.

Quek juga menasihatkan pendaki supaya sentiasa bersedia daripada segi mental dan fikizal jika berhasrat mendaki mengikut laluan via ferrata.

Keseluruhannya 18 terkorban ketika kejadian gempa bumi itu apabila runtuhan batu menimpa mereka.

Antara yang maut adalah pelajar Singapura dan guru mereka serta dua malim Mountain Torq.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah, Datuk Seri Masidi Manjun melancarkan pembukaan semula laluan via ferrata Gunung Kinabalu pada Selasa.-mstar

Filled Under: