Mesej Penting Buat 'Pelajar Manja'


Perkara panas yang akhir-akhir ini mendapat perhatian pengguna media sosial sudah tentunya kes pelajar universiti dilaporkan terpaksa ‘tahan lapar’ ekoran kesempitan wang apabila tak banyak baki yang tinggal selepas pinjaman pendidikan diguna untuk membayar keperluan pengajian.


Mesej Penting Buat 'Pelajar Manja'

Kebanyakannya cenderung menyalahkan kos sara hidup kini yang kian meningkat hingga menjejaskan ekonomi semasa sekaligus menyusahkan rakyat termasuk golongan pelajar.

Bagaimanapun, ada juga yang berasakan sebilangan pelajar zaman sekarang dilihat terlalu ‘manja’ dan ‘mengada-mengada lebih’.

Kami pasti ramai pelajar yang marah, tidak setuju dan menafikan pandangan berkenaan namun dalam sesetengah situasi itulah perkara pahit yang perlu mereka sedar dan telan.

Di sebuah ruangan media sosial, seorang pelajar IPT tempatan menzahirkan rasa marahnya tentang sikap segelintir pelajar universiti sekarang yang tidak bijak menguruskan perbelanjaan dan sudahnya, alami masalah kewangan dan mula menyalahkan pihak lain.

Pengguna Facebook Mohammad Asyraf Khalib menulis:Nota: BUKAN SEMUA mahasiswa sama macam yang diceritakan dalam post ini. Hanya sebilangan kecil sahaja. Barangkali cuma 3/10 (mungkin). Segala isu dan peristiwa yang diselitkan adalah sekadar analogi semata-mata. Maka, yang baik ambillah simpan, yang buruk jadikan sempadan supaya kita tak berbuat perkara sedemikian kelak. Jangan lekas melatah. Moga Allah redha dan ampunkan dosa kita semua.


Mesej Penting Buat 'Pelajar Manja'

Amaran: POST INI TIDAK BOLEH apply untuk semua universiti sebab yuran, perbelanjaan dan pinjaman kewangan setiap universiti nyata berbeza. Jika ia tidak berkenaan dengan anda sila abaikan kenyataan umum ini.

Elakkan guna kenyataan ini untuk tujuan mempersenda mana-mana mahasiswa. Ini bukan ruang debat. Kalau ada cadangan cara untuk urus perbelanjaan, nasihat berguna, kata kata semangat untuk kami mahasiswa. Silakan. Mohon dahulukan adab.

Ok.. kami rasa perkongsian ini memang terbaik’ untuk ceritakan situasi sebenar, di sebalik sesetengah kes kononnya pelajar terpaksa tahan lapar seperti dibisingkan sesetengah pihak sebelum ini.

Rancang setiap sen dengan bijak dan paling penting, berbelanjalah dengan ‘mengukur baju di badan sendiri’. – MYNEWSHUB

Filled Under: