Acap kali kita mendengar aduan mengenai layanan buruk oleh sesetengah kakitangan hospital kerajaan kepada pesakit.
Biarpun tidak semua berperangai begitu, namun tidak salah untuk kita merenung perkongsian cerita oleh Ajeli Anuar di akaun Facebook Penduduk Sungai Petani.
Menurutnya, dia telah menerima layanan yang cukup kasar dan tidak profesional daripada kakitangan Hospital Alor Setar, Kedah hari ini.
Tulisnya:
“Pagi tadi punya cerita…
Lokasi : Hospital Alor Setar Kedah.
Jam : 11.15am
Tarikh : 18.12.2014
Hari : khamis.
“Kami dtg ke hospital hari kerana ada temujanji dgn doktor syakir. Bila kami smpai d hospital trsebut, Kami tnya staff yg brtugas harini d kaunter servis.. bila Kami tunjuk kad temujanji dgn doktor syakir tu.. tiba2 je, staff tu tggikan suara kat Kami..
Menurutnya, dia telah menerima layanan yang cukup kasar dan tidak profesional daripada kakitangan Hospital Alor Setar, Kedah hari ini.
Tulisnya:
“Pagi tadi punya cerita…
Lokasi : Hospital Alor Setar Kedah.
Jam : 11.15am
Tarikh : 18.12.2014
Hari : khamis.
“Kami dtg ke hospital hari kerana ada temujanji dgn doktor syakir. Bila kami smpai d hospital trsebut, Kami tnya staff yg brtugas harini d kaunter servis.. bila Kami tunjuk kad temujanji dgn doktor syakir tu.. tiba2 je, staff tu tggikan suara kat Kami..
: katanya setiap hari rabu dan khamis tiada klinik rawatan berkaitan la.
: Kami pun bgthu la kat staff tu. Kami bkn suka2 je nk datang kesini harini. Kami dtg ni bersebab. Doktor syakir yg suruh Kami dtg ni.
“Lps Kami bgthu kat staff tu… dia terus masuk dalam bilik d blakang kaunter. Kami ingat dia nk kol kat doktor syakir n tnya tntang temujanji Kami ni. Rupa2nya dwg buat x tahu je.
“Kami tahu sebab Kami nampak yg diorang x buat apa2 pn yg berkaitan dgn Kami, walaupn dwang kat dlm bilik.. Tp Kami nampak sbb pntu x tutp.. lbih kurang 20minit Kami mnunggu di kaunter servis trsebut.. Kami Cuba Panggil semula staff yg ambil kad temujanji Kami tu. Bila dia dtg ke kaunter semula. Dia boleh cakap..
: kan saya dah bagithu tadi, hari rabu Dan khamis tiada rawatan klinik!
: Kami pn bgthu lg, saya tahu.. masalah sekarang ni, doktor yg suruh Kami dtg hari ni kul 11.30 pagi. Kalau takde rawatan hari ni, knp suruh Kami dtg?
“Pastu, dia trus sembang dgn org lain kat sebelah Kami tnpa hiraukan Kami selepas tu..
Kami ambil semula kad temujanji tu.. lpas tu Kami ambil gambar (di bawah). Terus dia tengking kat Kami..
: kenapa awak pandai2 amik gambar kat sini? Awak ada kebenaran ke?
“Kami jawab..
: saya amik gambar ni, sbb Kami nk bgthu kat umum yg servis Di hospital alor setar ni teruk.. Kami nk, semua org tahu yg staff dlm hospital alor setar ni layan kami mcm haiwan.. Kalau ye pun hari ni takde rawatan klinik.. knp tidak maklumkan kpd Kami trlbih dahulu sblm ni? Mcm hari ni pula.. sepatutnya puan bgthu kat kami tarikh temujanji Kami ni ditunda kepada tarikh lain.. Tp, puan marah pula kat kami.. mcm ni ke cara pekerja kerajaan layan org awam mcm Kami ni?
SAYA BETUL2 TERASA HATI DGN SIKAP STAFF D HOSPITAL ALOR SETAR TADI TU. SAYA SANGGUP X PERGI MNIAGA DI PASAR SEMATA MATA NAK BAWA MAK SAYA JUMPA DOKTOR HARI NI. TP LAIN PULA YG BERLAKU. DAH LA MAK SAYA NI UZUR, NK JLN PN X LARAT. SAMPAI D HOSPITAL ALOR SETAR. KENA MARAH PULA KAT STAFF. MCM NI KE LAYANAN DIORANG KAT WARGA EMAS??”
Bagi kami, sikap seperti inilah yang mewujudkan persepsi bahawa perkhidmatan hospital kerajaan adalah teruk.
Kasihan pada kakitangan yang bersungguh-sungguh memberi layanan terbaik kepada pesakit kerana secara tak langsung, mereka turut terkena tempiasnya.
Apapun, diharap agar pihak atasan Hospital Alor Setar dapat menyiasat aduan ini agar tidak berlaku lagi di kemudian hari.
Artikel Terdahulu : Andre Villa-Baos Pengganti Brendan Rodgers
Sumber : mynewshub.cc