Yuran Bulanan Taska Di Seluruh Negeri Sembilan Dinaikkan Mulai Januari 2015


Sekeping surat yang memaparkan harga bayaran minima yuran seluruh taska di Negeri Sembilan yang didakwa terlalu mahal mula tersebar melalui aplikasi pesan ringkas, WhatsApp.


Yuran Bulanan Taska, info, terkini, berita, sensasi, spekulasi,

Surat yang dikeluarkan oleh Persatuan Pengusaha dan Pengasuh Taska Negeri Sembilan (PTN9), telah menetapkan kadar minima yuran seperti berikut;

Yuran Pendaftaran - RM100.00 seorang, sekali seumur hidup.

Yuran Bulanan -

    RM550.00 seorang bayi (2 bulan hingga 12 bulan)
    RM450.00 seorang kanak-kanak (1 hingga 2 tahun)
    RM350.00 seorang kanak-kanak (3 hingga 4 tahun)


Yuran Tahunan - RM350.00 seorang setiap tahun

 Menurut surat tersebut, kenaikan yuran itu adalah berdasarkan kepada penetapan kadar gaji minima oleh pihak Kerajaan yang berkuatkuasa Januari 2013 dan juga kos operasi Taska yang meningkat. Kadar yuran baru ini akan dikuatkuasakan mulai Januari 2015.


Yuran Bulanan Taska, info, terkini, berita, sensasi, spekulasi,

Kenaikan yang begitu mendadak ini dilihat akan membebankan ibubapa. Sudahlah bebanan harga barang naik akibat tindakan peniaga & pemborong yang tidak bertanggungjawab dengan alasan kenaikan harga minyak dan sebagainya. Ditambah pula dengan perlaksanaan GST April tahun depan.

Penetapan kadar minima yuran bulanan ini amatlah tidak wajar. Ianya lebih kepada membebankan ibubapa yang sudah sedia adanya terpaksa bergelut dengan masalah kewangan.

PTN9, wajar mengkaji semula tindakan menaikkan harga yuran bulanan yang boleh dikatakan menyusahkan rakyat. Tak tahulah jika majoriti rakyat di Negeri Sembilan berkemampuan untuk membayar RM550 sebulan bagi bayi berumur 2 bulan hingga 12 bulan.

Artikel Terdahulu : Punca Sebenar Kucing 'Dihukum Gantung Sampai Mati'

Sumber : mymediahubonline.blogspot.com

Filled Under: